Thursday, September 27, 2012

Things I do not understand



Tot voor kort brak ik mijn hoofd altijd over de vraag of ik nou een introvert of een extravert was. Wat misschien een rare vraag is om je hoofd over te breken, maar het zijn van psychologie-student vind ik een mooi excuus. Ik vind mensen leuk, ik maak graag een praatje en vind het best leuk om af en toe een praatje te maken. Aan de andere kant vind ik het soms heel moeilijk om me in sociale situaties te begeven. Dit zijn vaak niet de situaties die de meeste mensen moeilijk vinden. Presentaties, sollicitaties, dat zijn dingen die ik nooit zo erg vind en waarbij ik het, al zeg ik het zelf, het er vaak goed vanaf breng. Ook het ontmoeten van nieuwe mensen vind ik leuk en ik kan vaak makkelijk in contact komen. Het is vaak net die stap erna. Ik begrijp de sociale regels niet zo goed. Waarom vormen andere mensen altijd zo makkelijk groepjes en waarom voel ik me daar altijd van buitengesloten? Is dat omdat ik ook daadwerkelijk buiten gesloten wordt, of denk ik het alleen maar en is het een soort self-fulfilling prophecy? Of wil ik op de eerste plaats eigenlijk helemaal niet tot die groepjes behoren?
Onlangs langs ik op het internet een interessant stukje over introverte mensen wat voor mij echt een eye-opener was. Of het helemaal klopte, weet ik niet, maar wat ik stond was dat introvert niet hetzelfde was als verlegen. Het is meer dat de omgang met anderen voor introverte mensen energie kost, en dat ze daar van bij moeten komen. En misschien is dat het ook wel. Ik vind mensen leuk gezelschap, maar wel op mijn voorwaarden. Ik wil niet zomaar tijd met just anyone doorbrengen.  Komend weekend bijvoorbeeld, ga ik op klimweekend. Ik ken wel een aantal mensen van de vereniging, maar nog niet zo lang. Het overgrote deel is allemaal nieuw voor me. We gaan dus ons klim-examen afleggen, maar ook hebben we een feestje in de klimhal, en we slapen er ook nog eens. Ik vind dat best heel wat. En niet omdat ik denk dat ik het niet naar mijn zin ga hebben, maar meer het feit dat ik weet dat ik meer dan 24 uur geen mogelijkheid heb om me terug te trekken. Ik heb een lange drukke week achter de rug, en dan heb ik die tijd alleen soms best nodig. Op het moment dat ik die tijd nodig heb en het niet krijg... laten we zeggen: een kat in het nauw maakt rare sprongen. En in je eentje 's avonds in het donker een wandeling maken, geeft vaak niet echt de indruk van een leuke sociale meid. Een indruk die je op zo'n introductie weekend uiteraard wel hoort te wekken.
Om eerlijk te zijn, ik zie er een beetje tegenop. Ik zie niet vaak op tegen sociale gelegenheden, ja soms wat frisse tegenzin als ik na een schooldag nog leuk moet zitten doen in de kroeg, maar ik ben bijna een beetje zenuwachtig.
Ik ben bang dat ik van die momenten krijg die ik eerder wel eens had. Op weekendjes weg toen ik in Ierland woonde, bijvoorbeeld. De mensen die mee waren kende ik best goed en we zaten met z'n allen in een hostel. We hadden heel veel plezier met z'n allen, maar toch had ik soms dat gevoel er niet bij te horen. Unconnected. Detached.
Ik ben ook benieuwd naar de vereniging. Wat ik er van heb begrepen, is het een vereniging met weinig verplichtingen, maar wel eentje die je behoorlijk op kan slokken. Weekenden weg, weg in de vakanties, wat natuurlijk erg leuk is. Er wordt veel gedate ook, binnen de vereniging. Een weekendje lekker klimmen vind ik heel erg leuk, maar ik ben niet iemand die zich graag laat opslokken. Daar ben ik niet op uit. En al helemaal niet op dates met andere mannen.
De eenzaamheid en ik, we hebben een beetje een haat-liefde verhouding. Soms denk ik wel eens dat ik gek word van het alleen zijn; vrienden die ik weinig zie, geen ouders meer in de buurt om tegenaan te praten na een lange dag, een vriendje wat ontzettend ver weg woont... en aan de andere kan kan ik het alleen zijn ontzettend waarderen, Ik heb het nodig, van tijd tot tijd. Dagelijks, misschien wel. Er zijn maar weinig mensen met wie ik me comfortabel genoeg voel om de eenzaamheid mee te delen. Wie vertrouwd genoeg zijn om niets te hoeven zeggen als je samen bent, je niet hoeft te letten op wat je doet. Wanneer ik me kan gedragen alsof ik alleen ben, maar het eigenlijk niet ben. Eigenlijk is dat het fijnste.
Morgen ga ik lekker alleen boodschappen doen. Een appeltaart bakken, studeren, tas inpakken, misschien zelfs even alleen de stad in. Mentale voorbereiden op die lange tijd zonder alleen te zijn.
Wish me luck


No comments:

Post a Comment